Get widget

Sunday, February 27, 2011

Mila Sesuai Dengan Lagu Balada


PERTARUHAN sebanyak lapan buah lagu yang dimuatkan dalam album kedua juara Akademi Fantasia 5 (AF5), Nursyarmilla Jirin atau Mila (gambar) berjudul Mila Jirin memberikan sebuah nafas baru buat penyanyi jelita ini.

Empat tahun dalam industri muzik menampakkan kematangan yang cuba ditonjolkan oleh Mila dengan mengetengahkan muzik berentak pop moderate, nuansa rock dan elektronik fusion pada album tersebut.

Menerima sentuhan daripada komposer-komposer hebat seperti Ajai, Aidit Alfian, Richard Kyoto dan Amir, imej muzik yang dibawakan Mila menampakkan sedikit kelainan berbanding album pertamanya, Persis Mutiara.

Pertama kali mendengar album ini, lagu-lagu yang dinyanyikan tidak banyak yang ‘mesra pendengar’.

Mungkin kerana genre muzik sentuhan Aidit Alfian yang dibawakan, seperti lagu Bebas, Malu Malu dan Luahan Hati agak pelik kedengaran, ia terasa sedikit janggal apabila Mila membawakan lagu-lagu tersebut. Lagu-lagu tersebut yang dinyanyi Mila seperti kurang penjiwaan dan vokalnya terasa seperti tidak masuk dengan muzik yang dimainkan.

Bagaimanapun, apabila lagu-lagu tersebut kerap dimainkan, ia mungkin menjadi lagu pilihan buat peminat-peminat Mila.

Dengan usianya yang muda untuk mencuba sesuatu yang baru, tidak salah jika Mila ingin mencuba membawakan muzik yang berbeza.

Diakui, vokal mantap Mila lebih hebat apabila membawakan lagu berkonsep pop dan balada seperti lagu Kata Hati, Siapa Tak Perlu Cinta dan Kasih Yang Terdampar.

Selain itu, dua lagu iaitu Aku Lebih Tahu, La Ober La La La dinyanyikan semula dengan cara yang tersediri.

Secara keseluruhan, anak jati Pulau Pinang ini mengeluarkan album baru ini dengan memberikan santapan segar buat peminat-peminatnya serta pencinta muzik yang baru ingin mengenali penyanyi ini, seiring dengan selera pendengar masa kini.

Album ini diterbitkan oleh MJ Panacea Records Sdn Bhd dengan kerjasama Erama Records Sdn Bhd dengan menggunakan susunan muzik berkonsepkan band.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More