Thursday, August 11, 2011

Salma (Mentor) Urus Kerjaya Sendiri


SHAH ALAM: Walaupun muncul juara dalam program realiti Mentor musim kelima, Salma atau nama sebenarnya, Salmah A. Asis, 21 mengakui dia lebih selesa mengatur langkah karier nyanyiannya sendiri tanpa pengurusan mana-mana syarikat rakaman.

Menurut Salma, selepas program tersebut tamat, dia tidak tahu ke mana arah tuju perjalanan seninya, namun dengan bantuan mentornya, Erra Fazira, Salma dapat melangkah secara perlahan-lahan dalam membina karier muziknya.

"Syukur mentor saya iaitu Kak Erra (Erra Fazira) banyak membimbing saya mengenai selok belok industri muzik tempatan.

"Saya tahu, bergelar juara bukanlah satu jaminan besar untuk kita berada di bawah sesebuah syarikat rakaman. Seperti biasa, saya akan berfikiran positif dan menganggap belum sampai masanya lagi untuk saya berada di bawah mana-mana syarikat rakaman lagi," katanya.

Tambah Salma, dia tidak kisah untuk menguruskan kariernya sendiri walaupun sehingga kini, hanya menerima sebanyak lima undangan persembahan (yang berskala besar).

"Memang bergelar penyanyi bukannya mudah tetapi saya seronok melalui perjalanan ini. Ia sebuah pengalaman yang baru. Walaupun persembahan pentas tidak banyak untuk saya tetapi sedikit sebanyak saya dapat mengubah sedikit cara kehidupan lama.

"Kiranya saya patut bersyukur kerana jika dahulu saya pernah menerima bayaran sebanyak RM50 untuk satu persembahan tetapi kini saya terima lebih daripada itu.

"Menguruskan kerjaya sendiri juga bukanlah satu penyeksaan, cuma saya perlu bekerja keras sedikit untuk mendapatkan undangan persembahan pentas," ujarnya.

Sementara itu, Salma berkata, dia juga terpaksa berkorban untuk berjauhan dengan anak perempuannya, Putri Nurul Huda, 4, demi mengukuhkan kerjaya nyanyiannya.

"Buat masa ini, anak saya dijaga oleh ibu di kampung, Tawau, Sabah. Memang saya rindu sangat kepadanya. Tapi, apakan daya, saya perlu bekerja keras untuk masa depan dia," tuturnya.

No comments:

Post a Comment