Sunday, May 6, 2012

Sukan ekstrem buat Faizal Hussein remaja

GARIS halus pada wajah penunggang basikal downhill mountain itu membentuk satu pandangan yang menyenangkan dengan bicaranya bersulam tawa. Jika tanpa senyuman, ternyata dia masih kuat mengheret wajah misteri Ilham, si pembunuh upahan yang dipotretkan penuh impak dalam Bunohan.
Dialah Faizal Hussein dan pada usia 45 tahun, anak bongsu pasangan pelakon legenda Allahyarham Hussein Abu Hassan dan Mahyon Ismail itu sangat layak bergelar anak wayang. Dia yang mengenal jeritan action! dan cut! sejak berusia lima tahun itu juga masih kekal sebagai hero sepanjang zaman di hati peminatnya.
"Prinsip saya dalam lakonan, hanya satu take untuk setiap shot. Dalam Bunohan juga begitu. Saya dan pengarahnya Dain Said, praktikkan perkara yang sama," kata Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Anugerah Skrin 2003 itu menjelaskan amalan dan misinya setiap kali berada di mana-mana lokasi penggambaran.
Sengaja Sensasi Bintang membawa Faizal ke Kompleks Sukan Lasak, Taman Cabaran di Putrajaya. Idea fotografi berbasikal lasak tempoh hari sebenarnya lahir atas cadangan Faizal sendiri. Buat Sensasi Bintang, ajakan itu adalah satu kejutan memandangkan selama ini tidak pernah ruangan portfolio tampil ekstrem.
Melihat aktiviti berbasikal lasak atau spesifiknya downhill mountain biking yang sudah dua tahun mengisi rutin hobinya, Faizal sengaja diusik soalan nakal. Mengisi ruang santai dengan stail orang muda, adakah itu salah satu caranya mengekalkan jiwa muda?
"Sebenarnya saya sendiri tak pernah berasa tua. Mungkin tahap stamina mulai menurun, tapi saya perlu kekal lasak untuk karier saya juga," katanya.
Tambah Faizal, dia mula menggemari sukan berbasikal ketika berusia 16 tahun sewaktu di Singapura. Waktu itu dia sudah memiliki basikal BMX yang jarang didapati di republik tersebut.
"Saya pernah lompat (melepasi) dua buah kereta. Rasa puas," ujar Faizal yang pernah menjadi duta jenama Shimano.
"Saya ada dua hobi lagi, main paintball dan helikopter kawalan jauh. Saya beli kelengkapan permainan itu setiap kali menyambut hari lahir. Konon-kononnya saya beri hadiah untuk diri sendiri, jadi isteri saya (Suhaila Sulaiman) tak boleh nak kata apa-apa," ujarnya tidak sabar untuk berkongsi hobi dengan anak lelakinya, Fazrick yang baru berusia empat tahun.
Memberi istilah ketagih adrenalin kepada tahap giannya, kata Faizal, ketagihannya terhadap sukan lasak itu tidak ada jadual khusus, tetapi setiap kali didatangi perasaan rindu untuk beraksi, hormonnya tidak menentu selagi tidak dipuaskan.
"Tengok kelapangan juga, kalau tiada jadual penggambaran dan cuaca mengizinkan. Kalau tak berkesempatan naik basikal, saya hanya akan main helikopter kawalan jauh dan bila rasa nak menembak, saya akan keluar main paintball dengan rakan-rakan," katanya yang sanggup berhabis puluhan ribu ringgit untuk setiap hobi.
Martabat diangkat
Sementara menunggu hujan reda, penulis bercerita tentang projek terbaharunya. Faizal menganggap Bunohan sebagai pemulih dan pengangkat martabatnya, dia sendiri berasa impak dan kembali membuka mata banyak pihak.
"Selama ini, ada stesen televisyen yang enggan guna khidmat lakonan saya. Baru-baru ini, situasi itu seperti sudah pulih. Tawaran lakonan juga tidak berhenti, selain drama, filem Sang Pencinta arahan Khir Rahman bakal ke lokasi dalam masa terdekat. Sebuah filem bersama Bade juga memulakan penggambaran apabila usai penggambaran Sang Pencinta," katanya yang bakal muncul dengan drama Diba Benci Abah bersama Ika Farhana dan Eja di Astro tidak lama lagi.
Sebelum ini, lelaki dengan ketinggian 1.8 meter itu pernah diumumkan sebagai taruhan utama kepada tiga buah filem iaitu Khoon Malay, Taiko dan 1957 yang dijanjikan memulakan penggambaran secara berperingkat pada Disember lalu. Malangnya, sehingga hari ini, pihak penerbit masih belum memulakan penggambaran.
Alang-alang bertemu pemilik tubuh, soalan yang sama diusulkan kepada Faizal.
"Memang masa sidang media, pihak penerbit berjanji untuk memulakan penggambaran sekitar Disember tetapi asyik tertunda sehingga hari ini. Saya pula jenis yang tidak suka nak melenting atau melatah. Konsep saya mudah dalam bekerja, agar senang bekerja dengan orang dan begitu juga sebaliknya.
"Saya tetap hormat semangat mereka yang hendak buat filem tapi mereka tiada kemampuan. Memikirkan komitmen terhadap tiga filem berkenaan, banyak juga tawaran filem dan drama telah saya tolak. Kalau ikutkan nak marah, saya boleh marah tapi untuk apa? Bagi saya, istilah marah-marah dah tak ada. Sejak dapat anak, saya memang sudah kurang marah," katanya tetap akan memberi pertimbangan jika pihak terbabit masih mahukan khidmatnya untuk filem yang dijanjikan.

No comments:

Post a Comment