Friday, November 12, 2010

Angah Tegur Pelawak Murahan

PETALING JAYA: Pelakon Angah (Raja Lawak) atau nama sebenar Iskandarshah Hashim, 32, meminta pelawak-pelawak muda hari ini supaya menjaga batas dan jangan berlawak pada tempat yang salah.

Angah berkata, kecenderungan segelintir pelawak muda tanah air yang gemar berlawak tanpa mengira situasi perlu dikikis kerana ia boleh mencemarkan profesion pelawak itu sendiri.

Kata pelakon filem Ngangkung itu, sebagai pelawak yang profesional, mereka seharusnya bijak memelihara eksklusif dan identiti lawak mereka.

Sikap sesetengah pelawak pada hari ini yang suka membuat lawak dan bergurau apabila berjumpa dengan orang ramai bukanlah satu sikap yang bijak kerana dikhuatiri boleh mengundang ketidakselesaan dan persepsi negatif pihak lain.

"Pelawak harus bijak dan peka memelihara kerjaya lawak mereka. Sikap segelintir pelawak muda hari ini yang cenderung membuat lawak dan bergurau tanpa mengira situasi, waktu dan tempat itu sebenarnya boleh membawa padah atau kesan negatif kepada pelawak sendiri.

"Kalau kerap sangat berlawak tidak kira situasi dan tempat, kita mungkin tidak sedar jenaka yang kita buat itu boleh mengundang perasaan tidak selesa atau meluat pada orang lain.

"Apabila kita tidak kawal lawak yang dilakukan, mungkin kita akan terlepas cakap atau melakukan perbuatan yang tidak menyenangkan orang," katanya.

Tambah Angah, sikap pelawak muda yang membuat lawak secara keterlaluan atau kurang sensitif dengan orang lain bukan sahaja boleh menimbulkan perasaan tidak selesa pihak yang mendengar, malah secara tidak langsung boleh dilabel sebagai pelawak murahan.

"Bukan bermakna kita tidak boleh bergurau atau berjenaka apabila berjumpa orang lain, cuma pelawak perlu peka dengan persekitaran mereka dan tidak wajar berlawak sesuka hati tanpa berfikir sebelum bertindak.

"Ada di kalangan pelawak yang suka berlawak tidak kena pada caranya dan secara tidak langsung mengundang persepsi negatif orang ramai terhadap profesion ini.

"Pelawak-pelawak muda termasuklah diri saya sendiri seharusnya mencontohi sikap yang diamalkan oleh pelawak-pelawak senior atau veteran. Mereka berlawak apabila di atas pentas atau dalam filem dan drama saja," katanya.

Sempat diusik mengenai perancangannya untuk berkahwin lagi, duda anak satu itu tidak menyangkal hasratnya untuk mencari wanita terbaik sebagai isteri.

Bagaimanapun, karier seni yang sedang berkembang pada waktu ini membataskanAngah untuk memikirkan secara serius tentang perkara tersebut.

Bagi pelawak yang membina nama menerusi program Raja Lawak musim pertama itu peluang dan rezeki yang terhidang ketika ini menjadi keutamaannya berbanding dengan niatnya untuk mencari isteri.

"Memang ada niat dan teringin hendak cari pengganti. Saya pun sudah empat tahun bercerai dan teringin juga untuk mencari pengganti cuma karier saya sedang berkembang pada waktu ini dan saya harus fokus pada bidang ini terlebih dulu.

"Tentang soal kahwin, jika ada jodoh lagi saya memang tidak menolak cuma buat masa ini belum bertemu dengan wanita yang sesuai," katanya.

No comments:

Post a Comment