Sunday, June 5, 2011

Yana takut benda laju


NORLIANA SAMSUDIN atau mesra disapa Yana boleh dikatakan insan bertuah. Dia pernah menjadi penyanyi dan tidak pernah kering dengan tawaran berlakon drama atau filem.

Paling diingati, dia melakar nama sebagai pengarah filem wanita termuda di Malaysia menerusi filem komedi romantik Selamat Pagi Cinta.

Bagi pelakon kelahiran Kluang, Johor itu, peluang lakonan yang banyak diterimanya kini akan direbut sebaik mungkin. Dia mahu menimba pengalaman sebelum meneruskan minatnya dalam kerja-kerja di belakang tabir.

“Sekarang fokus saya kepada bidang lakonan. Jika ada ruang nanti, saya akan terlibat dengan kerja-kerja di belakang tabir dan kembali mengarah,” kata graduan Seni Layar dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu.

Dalam perkembangan terbaru, Yana baru sahaja selesai menjalani penggambaran filem Adnan Sempit 2, menyiapkan filem Aku Ada Kau Ada dan terlibat dengan penggambaran filem 8 Jam arahan Ahmad Idham.

POLIS WANITA

Saya memang ‘tabik’ kepada polis wanita kerana bukan mudah untuk menjaga keamanan negara. Selalunya pasukan beruniform dikaitkan dengan lelaki, tetapi sebenarnya wanita juga adalah tulang belakang Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Saya melakonkan watak seorang anggota polis dalam filem Kongsi. Ia tidak mudah kerana saya terikat dengan protokol sebagai anggota pasukan keselamatan itu.

PENGARAH

Diberikan peluang untuk menjadi pengarah filem Selamat Pagi Cinta adalah pengalaman paling berharga bagi saya. Ia satu-satunya filem arahan saya setakat ini. Saya ketika itu berumur 23 tahun dan merupakan pengarah wanita termuda di negara ini.

Saya amat mengagumi pengarah Jodie Foster kerana wanita itu sering mengarahkan filem berkaitan kewanitaan. Saya juga mengagumi gaya pengarahan Tim Burton.

KASUT

Saya obses dengan kasut. Saya boleh ketepikan beg tangan mahupun alat mekap semata-mata untuk kasut.

Saya akan membeli sehingga tiga pasang kasut sekali gus jika saya benar-benar sukakan rekaannya, tidak kira sama ada ia berjenama ataupun tidak. Bilangan kasut dalam koleksi saya memang tidak terkira dan masih ada yang belum dipakai lagi.

FOBIA

Saya tidak takutkan ketinggian tetapi saya takut pada kelajuan. Baru-baru ini, saya dipaksa oleh kawan-kawan untuk menaiki roller coaster di Genting Highlands. Kaki saya menggigil dan tidak boleh berjalan selepas turun daripada roller coaster itu.

Saya juga geli dengan ulat gonggok ataupun serangga yang berkaki banyak dan berjalan perlahan. Selain itu, saya juga tidak suka pada binatang yang tidak berbulu seperti cicak dan cacing.

CELOTEH

Kalau bab berceloteh memang saya suka. Saya mudah mesra dan boleh berborak dengan sesiapa sahaja. Saya pernah berborak mesra dengan mak cik tukang sapu walaupun baru pertama kali berjumpa. Dalam kalangan selebriti saya amat meminati Fara Fauzana kerana celotehnya yang bersahaja. Saya sentiasa mendengar dia bercakap tidak henti-henti di radio Hot FM.

No comments:

Post a Comment