Monday, June 20, 2011

Dayang Nurfaizah


TIADA apa yang kurang mengenai wanita kelahiran Kuching, Sarawak ini. Wajahnya elok, tubuhnya molek dan suaranya gemeresik. Namun akui Dayang atau nama sebenarnya Dayang Nurfaizah Awang Dowty, 30, dia belum pernah merasai gelora asmara daripada lelaki.

Acap kali dirinya ditebak sedang dilamun cinta ketika mendendangkan lagu-lagu cinta miliknya dengan begitu asyik. Namun, acap kali jua wanita berzodiak Cancer ini menafikan dirinya sedang dilamun cinta.

Saat itu, bermulalah tanggapan negatif buat Dayang. Dia dilempar dengan tuduhan miliki perasaan pada kaum sejenis. Bila tuduhan ini menerjah ke telinganya, Dayang tidak melenting tetapi segera menafikannya.

"Tidak bermakna saya tidak pernah bercinta saya tidak sukakan lelaki. Itu semua tidak benar. Saya teringin untuk bercinta namun saatnya belum tiba," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran album baharunya, Sayang & Cahaya, di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur.

Jujurnya, Dayang memberitahu, dia tidak tahu menzahirkan perasaan cinta buat lelaki biarpun meminati lelaki tersebut. Dia juga tidak dapat membaca hati lelaki yang meminatinya.

Malah, waktu senggangnya juga hanya dimanfaatkan bersama keluarga dan dirinya juga tidak mempunyai sebarang telefon peribadi.

Sebab itu, katanya, mengapa sehingga kini dia belum pernah bercinta.

"Saya mengaku seumur hidup tidak pernah bercinta. Malah, tidak tahu bagaimana rasanya ketika bercinta. Masa sekolah dahulu, pernah juga menerima surat cinta tetapi saya segera membuangnya kerana takut.

"Jauh di sudut hati, saya juga cemburu melihat teman-teman yang sudah berteman dan berkeluarga. Apatah lagi selepas pengurus yang sudah bersama saya hampir sedekad, Shaliza Kader Sultan berhijrah ke Amerika Syarikat mengikut suami awal tahun ini. Namun, saya percaya jodoh saya ada dan akan tiba nanti," katanya.

Pelantun lagu Seandainya Masih Ada Cinta itu juga dikatakan terlampau memilih lelaki sehingga membuatkan dirinya masih tidak mempunyai teman.

"Saya kena memilih kerana ia menentukan masa depan saya. Tetapi, saya bukanlah jenis yang terlalu memilih. Semua orang inginkan yang terbaik dalam hidup," katanya jujur.

Malah akuinya, dia tidak mahu menulis lirik lagu sendiri kerana tidak mempunyai inspirasi terutamanya lagu berkaitan dengan cinta.

Bagaimanapun, Dayang ada berbincang dengan komposer dan beritahu apa yang dimahukan di dalam sesebuah lagu.

"Selalunya saya akan berjumpa sendiri dengan komposer dan beritahu apa yang saya mahu dalam sesebuah lagu itu.

"Kalau boleh saya mahu lirik yang mudah difahami kerana mudah untuk saya menghayatinya terutamanya jika lagu-lagu cinta," katanya.

Dayang yang menganggap kerjayanya adalah segalanya menyuarakan hasrat untuk mengadakan konsert secara besar-besaran.

Dia juga memberitahu, akan mula lebih serius memikirkan teman lelaki setelah konsertnya berjaya direalisasikan.

"Saya mengimpikan sebuah konsert solo mega. Selepas itu, saya akan serius memikirkan soal jodoh pula," katanya.

No comments:

Post a Comment