Monday, December 27, 2010

Misha Omar Naik Pangkat

KUALA LUMPUR: Penyanyi Misha Omar mengibaratkan tawaran watak Tun Siti Hasmah remaja dalam teater Muzikal Tun Mahathir seperti naik pangkat konstabel kepada Inspektor.

Ini kerana sebelum ini dia hanya melakonkan watak kecil iaitu Datuk Rosnah Majid dalam teater yang sama.

Namun begitu semuanya bagaikan mimpi apabila menerima watak besar daripada watak kecil itu.

Malah jauh dihatinya merasakan belum layak menerima watak itu. Bagaimanapun, setelah memikir panjang, Misha menerima peluang tersebut untuk mendalami ilmu dan menyahut cabaran itu.

“Saya rasa cabaran untuk melakonkan teater ini semakin besar berbanding Muzikal Tun Mahathir musim pertama dahulu. Lagipun sesi latihan sangat singkat.

“Tetapi biasanya bila semua kerja dalam tertekan, hasilnya selalu baik kerana setiap orang dalam kumpulan akan menggali sebaik mungkin,” kata penyanyi lagu Bunga-Bunga Cinta dan Pulangkan ini.

Demi memudahkan Misha menjiwai wataknya, dia berharap agar dapat berjumpa dengan Tun Siti Hasmah sendiri.

Biarpun begitu, dia tidak terlalu menaruh harapan andai kata tidak sempat bertemu mata dengan wanita itu kerana memahami keadaan isteri Tun Mahathir yang mempunyai komitmen tersendiri.

Oleh sebab itu, dia mengaku menjadikan aktres Erra Fazira yang sebelum ini melakonkan watak itu sebagai rujukan.

“Selain bantuan pengarah dan penerbit, saya juga sudah menonton lakonan Erra. Tetapi saya tidak akan meniru bulat-bulat sebaliknya mengeluarkan kreativiti sendiri agar tidak dibayangi dengan lakonan Erra.

“Nanti penonton nampak seperti ulangan sahaja. Setakat ini, saya sudah dapatbayangkan dalam kepala bagaimana watak Tun Siti Hasmah setelah meneliti skrip yang diberikan serta pandangan yang diberikan oleh pengarah tentang wanita itu.

“Selepas ini saya cuma perlu mencari keserasian dengan Ezany yang melakonkanwatak Tun Dr Mahathir remaja kerana dia telah lama meninggalkan bidang teater,” ujarnya lagi.

Muzikal Tun Mahathir akan dipentaskan di Istana Budaya mulai 21 hingga 30Januari 2011.

No comments:

Post a Comment