Saturday, July 23, 2011

Tang Wei kini lebih matang


PADA mulanya aktres Tang Wei, 32, menyimpan keinginan menjadi seorang ahli arkeologi atau peguam, tetapi selepas terlibat dengan dengan peragaan sekitar tahun 1997, bintang kelahiran China ini membuat keputusan menceburi bidang lakonan.

Tuah Tang Wei, selepas tamat kursus lakonan di Pusat Akademi Drama pada tahun 2002, bintang berzodiak Virgo itu telah dipilih daripada lebih 10,000 aktres untuk membintangi watak heroin di dalam filem arahan pemenang Oscar, Ang Lee iaitu Lust, Caution pada tahun 2006.

Filem hebat itu turut dibintangi pelakon terkenal Tony Leung Chiu-Wai, Joan Chen dan Lee Hom Wang. Menerusi filem itu Tang memegang peranan sebagai Wong Chia Chi yang memerlukannya belajar dialek Shanghai dan Suzhou. Kesan lakonannya sebagai Wong Chia Chi mengangkat nama Tang sebagai Pendatang Baharu Terbaik di Anugerah Golden Horse di Hong Kong.

Sekelip mata, Tang diulit kemasyhuran selepas memegang peranan di dalam filem pertamanya itu. Tang turut dianugerahkan Trofi Chopard di Festival Filem Cannes, New Weekly Cutting Edge Awards List, Aktres terbaik Anugerah Filem China, Aktres Terbaik Anugerah Majalah Los Angeles, Aktres Terbaik Filem Asia Pasifik dan TV Ekspo, Aktres Terbaik Anugerah Hollywood dan Aktres Baru Terbaik Festival Filem Venice. Dirinya juga disunting sebagai duta bagi produk penjagaan kulit jenama Pond.

Namun, baharu sahaja mengecapi tuah dan kemasyhuran, diri Tang dicalit kontroversi maha hebat. Tang dilaporkan telah menerima 'hukuman' daripada kerajaan China berikutan pembabitannya dalam satu babak ranjang menerusi filem Lust, Caution.

Menerusi babak kontroversi selama tujuh minit di dalam filem pertama Tang itu, dia dikatakan beraksi tanpa seurat benang bersama aktor terkenal Hong Kong, Tony Leung. Menurut laporan Hollywood Reporter cawangan Hong Kong, aktres jelita itu diharamkan daripada muncul dalam sebarang media di China.

Perbadanan kerajaan China yang menaungi media, Pentadbiran Filem Radio dan Televisyen, China (SARFT) juga dilaporkan telah menghantar memo kepada kesemua stesen televisyen dan media cetak di negara itu.

Pada bulan Mac 2008, SARFT turut mengarahkan kesemua stesen televisyen dan media cetak di negara itu untuk mengharamkan pengiklanan produk Pond yang menampilkan Tang sebagai jurucakap dan penghias produk tersebut. Menerusi kontrak dengan Pond, Tang meraih bayaran sebanyak 6 juta

Pengumuman mengenai penarikan semula iklan Pond yang membabitkan Tang menerusi semua media China itu dikatakan berbangkit hasil mesyuarat badan perundangan tertinggi China, National People's Congress, di Beijing baru-baru ini.

Mesyuarat tahunan itu menjadi pemangkin kepada sebarang pengenalan atau pembaharuan regulasi-regulasi dan polisi-polisi kerajaan China.

Lust, Caution meraih kutipan mencecah HK$48.8 juta (RM24 juta) sepanjang tayangannya di Hong Kong menjadikannya sebagai filem berbahasa China yang meraih kutipan tertinggi di Hong Kong sepanjang 2007.

Menyesal

Selepas episod hitam menerjah hidupnya, Tang percaya tahun 2010 dan 2011 membuatkan dirinya lebih kuat dan matang sebagai pelakon. Dia juga tidak mahu lagi membincangkan mengenai kontroversi yang melanda dirinya.

"Saya merasakan diri lebih kuat dan matang selepas menghadapi kontroversi yang mengaitkan diri saya.

"Saya percaya setiap hari saya membesar sebagai seseorang dan sebagai seorang pelakon yang baik," kata Tang dalam satu sidang media yang memperkenalkan peranan baharunya di dalam filem Korea arahan Kim Tae-Yong's, Late Autumn. Filem itu turut menggandingkan Tang di samping aktor popular Korea, Hyun Bin.

Kata Tang lagi: "Terdapat banyak perhatian, tetapi saya fikir saya bertuah kerana menjadi seorang pelakon yang dapat memainkan kehidupan ramai orang yang berbeza. Menjadi heroin dalam filem Korea pula, bagi saya merupakan sesuatu yang membuat hati saya sangat teruja".

Pengarah filem Late Autumn, Kim juga percaya kontroversi telah meninggalkan kesan ke atas Tang tetapi dia gembira hasil daripada lakonan Tang di dalam filem itu.

"Tafsiran saya ialah dia sudah menjadi dewasa dan matang disebabkan oleh pengalaman filem Lust, Caution.

"Saya sudah menonton lakonan Tang dalam filem itu dan menganggap watak yang dilakonkannya sangat hebat. Pada mulanya memang saya anggap dia sukar untuk berlakon dalam filem arahan saya tetapi kontroversi itu sudah tiga tahun berlalu dan dia sudah benar-benar berubah," kata Kim yang menyebelahi Tang.

Filem Late Autumn telah mencipta fenomena hebat di Korea Selatan. Menyatukan Tang bersama idola Korea Selatan, Hyun Bin, ia mengisahkan tentang dua warga asing yang bertemu secara kebetulan di bandar Seattle, Amerika Syarikat dan jatuh cinta.

Skandal

Walaupun Tang cuba menepis, dia sekali lagi dicalit kontroversi. Kali ini, Tang didakwa menjalin hubungan cinta secara senyap dengan pasangannya di dalam filem Late Autumn, Hyun Bin.

Tahun lepas, media China melaporkan Tang menjadi sebab hubungan cinta Hyun Bin di samping aktres popular Song Hye-gyo putus.

Setelah lama mengunci mulut, pada bulan Julai lalu, Tang akhirnya menjawab mengenai hubungannya bersama dengan aktor Korea itu.

"Hyun Bin merupakan lelaki yang sangat menarik tetapi gosip skandal tersebut adalah tidak benar," katanya.

Hubungan Hyun Bin dan Song Hye-gyo dikatakan retak berpunca daripada Hyun Bin yang sertai Angkatan Tentera Marin Amerika untuk latihan ketenteraan mandatori.

Walaupun dicalit satu demi satu kontroversi, bintang sensasi itu berterusan menjadi buruan penerbit.

Terkini, peminat-peminat Tang bakal menonton hasil lakonan terbaharunya menerusi filem hebat, Wu Xia. Filem aksi itu turut mengandingkan Tang bersama dua aktor popular Hong Kong iaitu Donnie Yen dan Takeshi Kaneshiro.

Wu Xia mengisahkan mengenai pakar seni bela diri yang berdosa, Donnie Yen yang ingin memulakan hidup baharu bersama isterinya, Tang Wei selepas melakukan banyak kejahatan. Namun begitu, kehidupannya tidak tenang apabila dia menjadi buruan seorang detektif, Takeshi Kaneshiro dan juga ketua jahatnya, Jimmy Wang Yu.

No comments:

Post a Comment